Altijd onderweg naar de 100%

Als je start met iets nieuws heb je veel om over na te denken. Er moet veel geregeld worden en nog meer gemaakt worden. Van een goed verhaal (de Why How What) tot een uitstraling in de vorm van een huistijl (logo, kleur, fonts, sfeer), een website en tastbare zaken zoals visitekaarjes en belettering.

Je moet de aandacht goed zien te verdelen. En je kunt dus niet alles gelijk 100% goed doen.

100% perfectie te bereiken moet je namelijk niet nastreven, dat ga je nooit halen. Want dan heb je niets om vervolgens te verbeteren. Richt je op 80%, dan ben je al een heel eind. Die laatste 20% is het onderweg zijn met constant verbeteren.

Helemaal in het begin kun je de aandacht beter houden bij het grotere geheel. Die laatste paar procent zullen niet het verschil maken in het slagen of falen van je idee.

Maar dan, alles draait, alles staat en loopt. Dan is het tijd om alles wat je hebt bedacht en hebt gemaakt eens goed te bekijken. Klopt het allemaal wel? Zit het logisch in elkaar? Waar zitten gaten in de communicatie en stijl? Want die zullen er al gaande absoluut gaan onstaan. Dat is niet erg, want we zijn weer te dichten. Maar je moet ze eerst ontdekken.

En juist op dat moment vind ik het leuk om in stappen. Ik zie snel waar dingen verbetered kunnen worden en hoe dat het beste te doen is. Hiervoor heb ik altijd wel tijd om even mee te kijken hoor.

Daarom vind ik het ook schitterend om te zien hoe een bedrijf als Lyft, die andere Uber zeg maar, de details op de rit aan het zetten is. En daar dan weer aandacht aan schenkt door het te laten zien. Beetje een droste effect, maar maakt het ook wel weer mooi. Middels design je nieuwe designwerk laten zien.

This year, we’re upping the ante like never before. New look, new feel, even a new shade of magenta.

Het logo stond er al, maar bleek na kritisch kijken nét niet helemaal okay te zijn. Tijd voor een opfrisbeurt dus. Zodat ie er weer tegenaan kan.

Hetzelfde deed Instagram met hun logo. De sfeer zat er al in met het script lettertje. Maar was gewoon gemaakt met een bestaand font. De Billabong. Voor de 80% geen probleem, met dat logo hebben ze miljoenen gebruikers gekregen en de hele toko voor een kapitaal verkocht. Maar het paste niet bij het merk Instagram. Dat stijl, design en details zo hoog in het vaandel heeft staan. Het logo liep dus achter met de rest van het verhaal en de ontwikkelingen. Dus is het, met behoud van sfeer en uitstraling, aangepast zodat het weer helemaal past. Geen wereldschokkende gebeurtenis, als de gorte meerderheid het al is opgevallen, maar op de langere termijn heeft het wel degelijk effect. Het logo sluit weer aan bij het merk.

instagram_logo_refresh

 

Mailchimp deed hetzelfde met hun logo. Mooi toeval dat dit ook een script font is. maar je ziet ook hier dat de sfeer gelijk is gebleven, alleen dat alles wat strakker en netter in elkaar is gezet.

aanpassingen-mailchimp-logo

Kijk dus af en toe eens waar je staat en wat je hebt. En bepaal of alles nog op elkaar aansluit. Want al die ‘losse’ onderdelen (logo, huisstijl, folders, belettering, website, banners, posters) bepalen het gehele beeld dat het publiek heeft. Ze brengen het verhaal van het merk naar buiten brengen.

Hulp daarmee nodig? Ik kijk graag een keertje mee of ergens dingen te verbeteren zijn.