Een presentatie maak je niet alleen voor de presentatie zelf

Een presentatie maken is meer dan Powerpoint of Keynote starten en alles wat je weet daarin proppen.

Samenvatting

Het maken van een presentatie dwingt je in een samenvatting van alles wat je weet. Althans, een goede presentatie zou dat moeten zijn.

Maar al te vaak zag ik bomvol gepropte Powerpoint slides voorbij komen die volledig voorgelezen worden. Niet door heen te komen. Zowel niet voor het publiek als diegene die het presenteert. Nou ja, opleest.

Dit is voor beide partijen een verschikking en dat moet anders kunnen. En dat kan het. Het maken van een presentatie is een perfect moment om een samenvatting te maken van wat je wilt vertellen.

Hier doe ik zelf een poging een goede presentatie te geven. Even om te bewijzen dat ik heel af en toe zelf ook wel eens wat vertel met slides als ondersteuning.

Timelapse video van Patrick die een presentatie geeft bij Social Media Club in Groningen.
Patrick bij SMC050

Maak het eenvoudig

Geef voorbeelden die het publiek zich van voorstellen. Kruip in hun hoofd en bepaal waar ze aan denken. Schets een setting waar iets zich afspeelt en refereer daar aan. En ondersteun je verhaal met beeld om die setting neer te zetten.

Niet door de tekst op de slides te plaatsen. Die spreek je zelf maar lekker uit. Het is geen voorleeswedstrijd. Als je precies opleest wat er op de slides staat kan het niet anders dan dat het publiek mee gaat lezen en is de aandacht bij de slide en niet bij jou. Terwijl jij het middelpunt van de presentatie moet zijn. Jij weet waar je over praat en en jij helpt ze. Willen ze meer weten, dan kunnen ze na de presentie met jou praten of ze lezen het volledige onderzoek.

Gebruik daarom de slides om jou verhaal te ondersteunen. Als je het hebt over hoe iets in de jaren 70 ging ging, laat dan een plaatje zien die tijd samenvat. Een foto van je ouders met broeken met wijde pijpen op een vergeelde foto.

4 mensen op een bank in 70's stijl
70’s door Kevin Dooley via Flickr

Geef de sfeer weer waar je het over hebt. Dit is absoluut niet wat men verwacht bij je presentatie over de markt ontwikkeling van wat dan ook door de jaren heen. Maar het zal heel wat mondhoeken omhoog laten krullen en dat geeft je verhaal een positieve bijdragen.

Heb je het vervolgens over een stijging van 26%, laat dan alleen die tekst zien. Niet meer, niets minder. Geen grafiek van hoe de stijging is gekomen, geen volledige uitleg van dat percentage. Maar puur die stijging van 26%.

Het prent het beeld van dat getal even op het netvlies van het publiek. Niet alleen het getal, maar de vorm van dat getal. Als een logo, iets dat ze bij gaat blijven.

Direct daarna kun je prima de diepte in duiken om dat percentage te duiden. Een eenvoudige grafiek moet zelf kunnen. Maar geen ingewikkelde. Die bekijken ze maar in je onderzoek zelf.

Presenteren doe je om anderen enthousiast te maken. Om mensen het volledige onderzoek te laten lezen, mee te gaan in je werkwijze, een kop koffie met je te drinken, je boek te lezen, je product te kopen. Wat dan ook. Het is een introductie om mensen nieuwsgierig te maken. Je hoeft er niet alles in te vertellen. Beter is het zelfs om nog wat te raden over te laten. Dan laat je de mensen achter met een opdracht om dat op te lossen. Ze kunnen het aan je vragen of kunnen er zelf mee bezig. Het zorgt ervoor dat jou verhaal niet stopt bij de laatste slide. Het gaat nog even doormalen in de hoofden van je publiek. En het is nooit verkeerd als mensen nog even aan je denken.

Heb jou nou ook een presentatie die scherper kan en wel wat aandacht kan gebruiken? Stuur maar op, dan kijk ik even met je mee.