Lekker After Effects leren

Ooit deed ik een opleiding tot grafisch vormgever. Achter grijze Macintoshes die pas later Mac’s werden genoemd. Met stapels diskettes in de tas om je projecten op school op te slaan om er thuis mee verder te werken. En het stap voor stap leren wat je met met Photoshop, Illustrator en Quark Xpress kon doen. Om zo de ideeën die in mijn hoofd zaten uit te werken tot iets zichtbaars.
Alles was nieuw, alles wel onbekend.

De eerste les in Adobe Illustrator kan ik me nog goed herinneren.
Het tekenen met bezier curves.

bezier curve

Een Bézierkromme (of Béziercurve) is in de wiskunde een type parametrische kromme, bepaald door twee of meer punten in een vlak of ruimte, die het eerste punt verbindt met het laatste, vertrekkend in de richting van het tweede punt, steeds de richting aanpassend naar een volgend punt, en aankomend bij het laatste vanuit de richting van het voorafgaande punt.

Dank je Wikipedia

Les 1 van Illustrator was het natekenen van een golf beweging.
En die eerste opdracht waren dramatisch. Als het een bouwopleiding was geweest en het zou een eerste les metselen zijn geweest. Dan was het een grote bende zijn geworden. Meer cement op de vloer dan tussen de stenen. En een muur die de volgende dag zijn ingestort.

De software werkte absoluut niet mee met mij. Het leek zo gemakkelijker toen de leraar het voor deed. Maar dit zelf doen, met die gekke grijze muis met 1 knop? Niet te doen gewoon.

Het was iets compleet nieuws wat ik leerde. Er was een nieuwe manier van denken voor nodig. De enige backup die ik had was een leraar en een boek.

Na jaren als grafisch vormgever, als snel omgedoopt tot ‘designer’, te hebben geleefd en gewerkt kan ik deze magische bezier curves wel dromen. En is Illustrator mijn favoriete software ooit geworden.

testbeeldEr zijn heel wat avonden overgegaan in nachten overgegaan. Proberen, pielen, testen en tekenen. Met de meest vreemde probeersels en projecten. Ooit heb ik eens het testbeeld nagetekend omdat het enige wat nog op tv was in de nacht.
Met een meetlat op de beeldbuis in de weer. Erg irritant, want die dingen waren nog bol. En dan in Illustrator natekenen.

En trots dat ik was, toen het af was. Het voelde als een inmens project. Allemaal netjes opgeslagen op zip’s, disks en cd’s. Maar momenteel heb ik geen idee waar al deze .ai bestanden zijn gebleven om eerlijk te zijn. Op zich jammer, maar mocht ik ooit een testbeeld nodig hebben, dan teken ik het in een half uurtje.

Inmiddels zijn we een paar jaar later, is er een toegankelijk internet en staat dat vol met tutorials om alles te leren wat je maar wilt.
Het enige limiet die er is, ben je zelf. Dat is niet veranderd. En zal ook nooit veranderen. Het is wel een heel stuk eenvoudiger geworden om informatie te vinden die je nodig hebt. En je kunt dus makkelijker nieuwe vaardigheden leren.
Althans, de methodes leren. Want het echt zelf doen, dat proces, zal hetzelfde blijven. Je zult er tijd en nog meer tijd in moeten steken. En dan kun je vrijwel alles leren.

after effects splash

 

Inmiddels ben ik gestart met het leren van After Effects. Illustrator voor animaties eigenlijk. En te mixen met video. Wederom waanzinnig veel mogelijkheden. Super complex met allemaal tijdlijnen en cues en transformaties.
Maar alle begin is moeilijk. Dus die eerste stappen moest ik even doorbikkelen.

Startende met de structuur van een After Effects project.
Je kunt gelijk starten met creëren, maar ik wil dat niet. Ik wil eerst weten hoe iets in elkaar steekt. Wat is de structuur? Hoe verhouden dingen zich tot elkaar? Wat gebeurt er op de achtergrond van al die losse kleinere processen? En als ik daar vat op heb, dan ga ik door met de volgende stap.

Iets aannemen met als reden ‘dat is nou eenmaal zo’. Vreselijk.

after effetcs interface

Volgende stap, de interface.
Vol met nieuwe termen, icoontjes, getallen en instellingen.
Na 3 videos’s op Youtube (zoek: after effects interface basics) van zo’n 20 minuten elk te hebben bekeken begin ik de logica van de interface door te krijgen.

Ik kijk in die fase nooit enkel 1 video. Want niet iedereen weet alles. Dus ik kijk graag naar verschillende inzichten van verschillende mensen. Plus, niet iedereen kan iets goed uitleggen, dus een mix werkt het beste.

Een uur op weg en nu al meer geleerd dan jaren allen maar de naam en de mogelijkheden kennen. Dat schiet al lekker op.
Op naar de volgende stappen. Gewoon iets proberen is niet leuk, dan leer je iets zonder de context erachter te begrijpen. Wat veel beter werkt is een doel hebben en dat gaan bereiken.

Geanimeerde logo’s zijn tof om te zien Te trekken altijd mijn aandacht. Dus: project 1 is gekozen.

En dat ziet er ongeveer zo uit:

  1. Inspiratie op zoen op Dribbble (zoek: animated logo)
  2. In mijn hoofd vertalen naar het log
  3. Bedenken hoe dat zou moeten in After Effects
  4. Uitzoeken hoe dat moet
  5. Doen
  6. Proberen
  7. Doen

En bij het uitzoeken hoe je dat moet doen begint het leuk te worden qua termen. Dan ga je namelijk nieuwe termen én methodes ontdekken.
Dan zoek je op termen als ‘pop, waggle, appear, slide, zoom, move’. Je krijgt uiteraard niet dat effect dat je voor ogen had. Zoekt weer verder. Komt uit op fora bij mensen die hetzelfde willen weten en zoekt weer verder.
En dan kon je vanzelf op het antwoord uit. Of iets dat erop lijkt. Maar je wel de manier waarop je het kunt doen vind. Want alles is al eens eerder gedaan. Mooi is dat. Je hoeft er alleen nog maar je eigenmix van te maken.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en begin ik me meer en meer thuis te voelen in een interface waar ik eerder nog volledig weg kwijt was en geen idee had wat ik deed. Hetzelfde gevoel als toen ik Illustrator beter leerde kennen. En je kunt blijven bijleren, ook al net als Illustrator. Daarvan gebruik ik zo’n 20% van de capaciteit. Bij After Effects zit ik nog maar op 1%. Of gevoelsmatig zelfs 0,0001%

80 20.png

Hoppa, pak ik even de 80/20 regel erbij,. Die geldt vast ook voor software. Met 20% van de kennis kun je 80% van de projecten aan.
Geen stress dus om alles te leren. En momenteel is het tof genoeg om er nog even mee door te gaan. Voor het werk, maar ook voor de lol. De lol van het leren.

Motivatie + Tool + YouTube = Moois