Maak een keuze
en blijf daar (voorlopig) bij

Als je met iets groots bezig bent, het bouwen van een bedrijf bijvoorbeeld, dan ben je contant bezig met beslissingen. Bijvoorbeeld bij het bouwen van de visuele identiteit. De huisstijl.

Welke lettertype? Welke kleur? Welke volgorde van de teksten? Allemaal ogenschijnlijk kleine keuzes die gaandeweg, verder in het proces, invloed hebben op het geheel.
Veel van die keuzes gaan onbewust, op basis van ervaring, op basis van gevoel en op basis van een beetje logisch nadenken. En ze bouwen allemaal aan het grotere geheel.

Je kunt over alles heel lang nadenken, heeeeel laaaaang, naaaaadenken. Maar vergeet niet in het begin vooral door te pakken. Wel overwogen beslissingen te nemen en iets neer te zetten. Als je té lang denkt en wacht, dan sta je stil.

Vooral in een opstartfase is het goed om vooral stappen te maken. Bezig te zijn met je merk. Te ontdekken hoe alles in elkaar steekt en werkt. En op te blijven letten en waar nodig bij te sturen.

Maak dus een keuze en blijf daar voorlopig bij. Net als bij de kassa. Blijf lekker bij een staan en switch niet constant.
Dát je een keuze maakt is net zo belangrijk als het de komende tijd volhouden. Juist door consistent de visuele stijl te gebruiken, kweek je herkenning. En dat is zo belangrijk. Altijd, maar vooral ook in het begin.