Weg met het prospect werk

Pospect werk is als mensen je vragen iets te doen met een slechte reden als deze:

“Maar dit is écht heel goed voor je portfolio.”

“Als we dit goed vinden, komen er daarna plenty betaalde opdrachten.”

“Ik wil eerst even of je goed werk kunt leveren.”

Lastig te vertalen naar écht tof Nederlands. Maar gelukkig legt The Oatmeal het even uit.

the oatmeal prospect work

 

En ja, ik ben ook wel een benaderd door mensen met deze beloftes. En ja, in het verleden ben ik hier ook wel eens op in gegaan. Met een startende portfolio en mooie beloftes klonk dit wel eens erg veelbelovend. Maar inmiddels weet ik wel beter.

Nee. Ho. Stop!

Design is een vak. En omdat iedereen er een mening over heeft, wat heel logisch is want het is tastbaar, betekend dit nog niet dat het niets waard is. In een café is het ook niet logisch om eerst een gratis koffie te krijgen en als het lekker is, er nog een te bestellen die je wél betaald?

Mooi is het dan ook dat creatieve bureau Zulu Alpha Kilo het op deze manier  duidelijk maakt dat deze manier van werken absoluut zot is.

 

 

Maar betekend dit dat goed design dus onbetaalbaar is?

Welnee. Heemaal niet. Ik werk niet voor een vast uurtarief waardoor ik langer over een logo doen dan nodig. En ook heb ik geen vaste tarieven voor een huisstijl, een brochure of een website. Per project kijk ik wat de impact dat mijn bijdrage levert en wat het voor een merk kan betekenen. En dan ook nog eens in welke fase het bedrijf zit dat uiteindelijk de factuur krijgt.
Een nieuwe startup betaalt dus minder, dan een grote corporate.

Oneerlijk? Neen. Startende merken hebben nu eenmaal minder te besteden die kom ik graag tegemoet.